W-webservice
  Handleiding voor het gebruik van W-Mail via de website

 

Inhoud


Inleiding

Inhoudstafel

Het webmail programma dat hier beschreven wordt is een Internet Messaging Program (IMP). Dit betekent dat je elektronische post kan lezen via een standaard web browser zoals  Netscape of Internet explorer.

IMP is een Interactive Mail Access Protocol (IMAP) mailprogramma. Dit houdt in dat je je mail van op meerdere computers kan lezen, zowel thuis als op je werk/school of bij familie.


Inloggen

Inhoudstafel

Om in te loggen krijg je het volgende scherm te zien:

Om in te loggen heb je een gebruikersnaam nodig met  bijhorend paswoord.
Klik ook de juiste server aan (afhankelijk van je adres schellebelle, serskamp of grootwichelen).


Welkomstscherm

Eenmaal ingelogd bekom je een welkomstscherm.
Klik op de knop Webmail. Je INBOX (brievenbus) wordt nu geopend.

Inhoudstafel

Je INBOX

Mail kan gesorteerd worden volgens datum, afzender, onderwerp en grootte. Klik op een hoofding (bijv. Datum) volgens dewelke je wenst te sorteren. Om in omgekeerde volgorde te sorteren klik je op .

Aan de linkerkant van het scherm kan per mail een informatieve aanduiding via een icoon opgezet worden en bovendien wordt de status van een mail weergegeven via een kleuraanduiding.

icoon
kleurenbalk

betekenis
blauw
onbekeken (nieuwe) mail: is nog niet geopend en gelezen.
(geen icoon)
wit
bekeken mail: minstens éénmaal geopend
groen
beantwoorde mail: je hebt er op geantwoord.
roos
belangrijke mail: aangeduid als belangrijk.
persoonlijk: de mail was voor jou persoonlijk bedoeld.
nog te verzenden mail: de mail is al opgesteld en bewaard om later te verzenden.

Hoe iconen zetten bij je mail?

  1. Selecteer een bericht door in het selectievakje (links op het scherm) te klikken.
  2. Selecteer in het afrolmenu Markeer als (links bovenaan) het gewenste icoon.

Controle op pas binnengekomen mail

Inhoudstafel

Het is mogelijk op regelmatige tijdstippen automatisch te laten controleren of er nieuwe mail voor u is aangekomen. Via Opties / Andere opties / Nieuwe mail kan je de optie Ververs mapweergaves aanpassen zodat om de 15 minuten of om het half uur gecontroleerd wordt op nieuwe mail.
Je kan ook zelf de lijst van e-mails verversen door te klikken op het icoon Verversen inbox (twee groene pijlen in een cirkel: ).


Bewerkingen op mail

Inhoudstafel

Een mail bericht openen

Om een mail te openen, klik je op het onderwerp van de mail.

Eenmaal geopend zijn verschillende bewerkingen mogelijk. Hier volgt een overzicht van de voornaamste van die bewerkingen.

Een mail bericht verwijderen (delete) vanuit het mail bericht

  1. Open het bericht dat je wenst te verwijderen.
  2. Klik op de link Verwijderen om het bericht te verwijderen. Het bericht wordt overgebracht naar de map Trash (prullenbak).

Eén of meer mail berichten verwijderen vanuit je INBOX

  1. Klik in het selectievakje van elk bericht dat je wenst te verwijderen. Op dezelfde window pagina kan je zoveel berichten selecteren als je wilt.
  2. Klik op de link Verwijderen. Alle geselecteerde berichten worden overgebracht naar de map Trash.

Hint: via het afrol menu kan je alle berichten selecteren die op dezelfde wijze gemarkeerd zijn. Bijvoorbeeld alle geziene berichten selecteren.

Een mail bericht beantwoorden

  1. Open het bericht dat je wenst te beantwoorden.
  2. Klik op de link Beantwoorden (enkel naar de afzender).
    Of klik op de link Beantwoord allen (naar de afzender en alle personen vermeld in de mail hoofding).
  3. Er wordt een nieuw venster geopend  waarin de bestemmeling en het onderwerp al in vermeld staan. Ook de originele tekst (met markering) verschijnt in de body van de mail. Hier tussen of er na kan je nu zelf tekst typen.
  4. Klik op Verzend bericht.

Een mail bericht doorsturen

  1. Open het bericht dat je wenst door te sturen.
  2. Klik op de link Doorsturen.
  3. Er verschijnt nu een venster voor een nieuw samen te stellen mail met als body de door te sturen mail. Je kan nog zelf tekst bijvoegen.
  4. Klik op Verzend bericht.

De volledige hoofding van een mail bericht zichtbaar maken

  1. Open het bericht waarvan je de hoofding wenst te zien.
  2. Klik op de link Berichtsource.

Een nieuw venster met alle informatie uit de hoofding wordt geopend.

Een mail bericht afdrukken

  1. Open het bericht dat je wenst af te drukken.
  2. Klik op de link Afdrukken bovenaan of onderaan het mail bericht.
  3. De mail wordt geopend in een nieuw venster (normaal is dit de Print dialoog box) om vanuit die omgeving afgedrukt te worden.

Samenstellen en zenden van mail berichten

Inhoudstafel

  1. Klik op item Nieuw bericht bovenaan het scherm.

  2. Er verschijnt een nieuw venster Berichtsamenstelling. Gebruik dit venster om je bericht samen te stellen. Om het bericht te verzenden, klik op Verzend bericht. Wil je geen nieuw venster gebruiken om je bericht samen te stellen, dan kan je dat instellen via de optie 'Maak een nieuw bericht in een nieuw scherm?' onder Opties - Andere opties - Berichtsamenstelling.

Opgelet: als je een bericht stuurt naar meer dan één persoon, dan worden de verschillende email adressen gescheiden door een komma.

Hint: Je kan gebruik maken van roepnamen (nicknames). Nadat je de roepnaam (of een deel van de naam) hebt ingetypt in een veld van de mail hoofding Aan, Cc, Bcc, klik je op de link Naamsuitbreiding. Het e-mail adres wordt dan gehaald uit je adresboek.
Je kan ook direct het e-mail adres ophalen uit het adresboek. Klik op link Adresboek.
In je adresboek kan je geen gebruik maken van lijsten, één naam waaraan meerdere adressen verbonden zijn.
Normaal gezien wordt een verstuurde mail bewaard in je map sent-mail. Je kan deze optie echter op- of afzetten. Zie de optie op het scherm "Berichtsamenstelling", bewaar een copie in ... of ook zie menu Opties / Persoonlijke informatie / Uw identiteiten bewerken.
Vergeet niet deze map regelmatig op te kuisen!


Een e-mail bericht opstellen en bewaren als klad

Inhoudstafel

Je kan een kladversie van je mail beginnen en deze op een ander moment verzenden.

Het mail bericht wordt dan in de map drafts bewaard. Daaruit kan je het later terug opvissen om verder af te werken en te versturen.

  1. Begin met je mail bericht samen te stellen. Wanneer je klaar bent, klik dan op Opslaan als klad.
    Op een later tijdstip haal je de kladversie terug op: selecteer in het mappen menu in de rechterbovenhoek van het scherm de map drafts.
    Indien deze map niet verschijnt in de lijst, moet je ze zichtbaar maken, zie verder rubriek Mail mappen gebruiken.

  2. De map drafts wordt geopend en om een bericht te openen klik je op het onderwerp.
  3. Je kan nu het bericht verder afwerken.

Attachments lezen

Inhoudstafel

Aan de hand van de lijst van de mail berichten uit je INBOX kan je niet opmaken of een mail bericht een attachment bevat. Enkel de grootte van het bericht kan hiervoor een aanduiding zijn. Na het openen van het mail bericht zie je op de lijn Onderdelen of een attachment aanwezig is.

  • klik op de naam van het attachment als je het attachment wil bekijken vanuit je browser. Merk op dat dit enkel werkt als je web browser in staat is het bestand te tonen (de meeste web browsers kunnen html en jpeg bestanden tonen). Sommige versies van web browsers zullen het bestand willen afladen in plaats van het te tonen.
  • klik op icoon diskette om het attachment af te laden op je computer en gebruik dan de gepaste toepassing om het bestand te openen en te lezen. Bijvoorbeeld: indien het gaat om een Microsoft Word bestand, gebruik dan Word om het afgehaalde bestand te openen.

Attachments verzenden

Inhoudstafel

  1. Stel je mail bericht samen zoals gewoonlijk.
  2. In het Attachment gedeelte onderaan de mail (misschien moet je naar beneden scrollen om dit te zien) op de Browse knop klikken.

  3. Nu kan je navigeren door je bestanden. Selecteer het bestand dat je wenst te gebruiken als attachment en klik Open. In het veld attachment verschijnt de verwijzing naar het document.
  4. Klik op Toevoegen.
  5. Boven aan het scherm van je mail vind je informatie aangaande de attachment operatie, bijv. : een attachment toegevoegd.

  6. Onderaan het scherm van je mail wordt o.a. de bestandsnaam en de grootte van het attachment vermeld.

    Om eventueel het attachment te verwijderen klik je eerst in het selectievakje en klik dan op Verwijder geselecteerd.


Mail mappen gebruiken

Inhoudstafel

Binnenkomende mail komt terecht in je INBOX. Je kan je mail daar bijhouden of (bij voorkeur) bijkomende mappen creëren om je mail in te klasseren. Deze bijkomende mappen worden gecreëerd op de centrale Ludit mail server en zijn bijgevolg ook toegankelijk indien je een ander mail programma zou gebruiken zoals Netscape communicator of Eudora.

Om een nieuwe map te creëren

  1. Klik op icoon Mappen in de werkbalk iconen boven aan het scherm.

  2. In het afrol menu Kies bewerking, selecteer je Maak Map.

  3. In het dialoogkader typ je de naam van de map en klik dan OK.
    De nieuwe map wordt bijgevoegd bij de lijst van de bestaande mappen.

Om een map te wissen

Waarschuwing! Als je een map wist, wis je de map en alle mail berichten erin. De inhoud van de map kan niet meer gerecupereerd worden.

  1. Klik op icoon Mappen in de iconenbalk boven aan het venster.
  2. Klik in het selectievakje naast de naam van de map die je wenst te wissen. Je kan meer dan één map aangegeven.
  3. In het afrol menu Kies bewerking, selecteer je Verwijder Map
  4. In het dialoogkader dat je vraagt of je de map wil wissen, klik je OK.
  5. In het dialoogkader dat je zegt alle berichten in de map zullen verloren gaan en vraagt of je zeker wilt verder gaan, klik OK.
    De map en alles wat zich erin bevindt, wordt gewist.

Om een mail bericht te verplaatsen naar een map

Vanuit je INBOX (of andere map)

  1. Klik in het selectievakje naast het bericht dat je wenst te verplaatsen.
  2. Selecteer in het Verplaats | Kopieer afrol menu (in het venster bovenaan rechts) de map waarnaar je het mail bericht wenst te verplaatsen.

  3. Klik Verplaats of Kopieer (links van het afrol menu).
    • Verplaats. Het mail bericht wordt naar de geselecteerde map gebracht en verdwijnt in de oorspronkelijke map.
    • Kopieer. Een kopie van het mail bericht wordt naar de geselecteerde map gebracht en in de oorspronkelijke map blijft de bestaande versie bewaard.

Vanuit het mail bericht

  1. Selecteer in het Verplaats | Kopieer afrol menu (in het venster bovenaan rechts) de map waarnaar je het mail bericht wenst te verplaatsen.

  2. Klik Verplaats of Kopieer ( links van het afrol menu).

Aandacht! Al uw mail mappen worden gestockeerd op de e-mail servers. Een mail bericht verplaatsen naar een andere folder betekent dus niet dat de bezette schijfruimte vermindert. Zie ook verder rubriek mail quota.

Om een map te openen

In het afrol menu Open Map (bovenaan rechts op het scherm) selecteer je de map die je wil openen. Klik daarna op de link Open Map. Vind je een bestaande map niet in deze lijst kijk dan bij volgend item “map uitschrijven of inschrijven”.

Om een map uit te schrijven of in te schrijven

Alle bestaande mappen kunnen getoond worden via de mappennavigator. Klik op Mappen in het menu. Om lange mappenlijsten te vermijden kan je bepaalde mappen uitschrijven uit de lijst. Je kan ze dan naargelang de noodzaak verbergen of tonen. Uitgeschreven mappen kunnen op elk ogenblik terug ingeschreven worden zodat ze automatisch terug zichtbaar worden in de mappenlijst.

Let op: uitgeschreven mappen komen dus niet voor in de lijst bij het afrol menu Open Map!


Afsluiten op het einde van je werk

Inhoudstafel

Vergeet niet af te sluiten. Dit is zeker belangrijk wanneer je de computer deelt met andere gebruikers. Niet afsluiten zou betekenen dat anderen je e-mail box zouden kunnen raadplegen.

Om af te loggen klik je op icoon Afmelden boven aan elke pagina.


Je e-mail quota en het opkuisen van e-mail

Inhoudstafel

Er is een beperking op de hoeveelheid diskruimte die iedere gebruiker ter beschikking krijgt op de server. Indien je problemen wilt vermijden kuis je best oude mails op! Het opkuisen gebeurt in twee stappen:

  1. Eerst open je de map (INBOX, SENT-MAIL, ...) en vink je de mails aan die moeten verdwijnen en klik op de link Verwijderen Alle verwijderde mails komen in de prullenbak terecht (dit werd reeds hoger besproken).
  2. Volgende stap: het leegmaken van de prullenbak kan door te klikken op de link Prullenbak leegmaken.
    Wenst je selectief mail uit de prullenbak te laten verdwijnen, open dan de map Trash, vink de mails aan die moeten verdwijnen en klik op de link Verwijderen


Appendix A: Kiezen van Opties / Voorkeuren

Inhoudstafel

Om je keuze te maken, klik op icoon Opties.

Klik vervolgens op één van de rubrieken van de getoonde pagina.

Zie bijvoorbeeld appendix B en C.


Appendix B: Creëren en gebruiken van een ondertekening

Inhoudstafel

De tekst (naam, adres, ..) die je onderaan een mail bericht zet, kan opgeslagen worden in een bestand en wordt dan automatisch aan het mail bericht toegevoegd als ondertekening (signature).

  1. Klik op Options in de iconenbalk bovenaan de pagina.
  2. In de kolom Uw informatie klik je op Persoonlijke informatie

  3. Op de pagina Persoonlijke informatie  klik je op Uw identiteiten bewerken.
  4. Vul het veld Uw ondertekening in, en klik op de knop Wijzigen. Bovenaan de pagina verschijnt een bericht als volgt: De identiteit "Uw Standaard Identiteit" is opgeslagen.

Appendix C: Installeren van mail filters

Inhoudstafel

Het is mogelijk je mail te filteren door berichten te wissen of te kanaliseren volgens karakteristieken die je zelf specificeert. Je doet dit door het opstellen van filter regels (bijv. alle mail berichten wissen afkomstig van een bepaald adres) en ook aan te geven wanneer deze regels moeten toegepast worden (bijv. iedere keer dat je INBOX ververst wordt).

Waarom filters gebruiken?

  • om wat organisatie te brengen in je binnenkomende e-mail
    • je kan bijvoorbeeld alle mail berichten afkomstig van een mailing lijst dirigeren naar een bepaalde map. Zo blijft je INBOX vrij en kan je op een rustig moment deze berichten doornemen.
    • om gemakkelijk mail berichten terug te vinden van een bepaalde persoon kan je deze in een aparte map onderbrengen.
  • om je minder bloot te stellen aan SPAM mail
    • je kan bijvoorbeeld alle mail berichten met het woord “advertentie” wissen.
    • je kan bijvoorbeeld alle mail berichten van een SPAM-zender wissen.

Opstellen van de regels van toepassing bij het filteren

  1. Klik op Opties in de iconenbalk bovenaan de pagina.
  2. In de kolom Mail management, klik je op Filters.

  3. Klik op Uw filterregels bewerken.
  4. Specificeer hoe je filter regel zal werken.
    1. Onder Regeldefinitie kruis je het selectievakje aan naast de naam volgens dewelke je wil filteren. Indien je bijvoorbeeld wenst te filteren op afzender, kruis dan het selectievakje horend bij Van: aan.

    2. In het Tekst veld typ je de tekst waarop de filtering moet gebeuren.. Dit kan een e-mail adres zijn, een woord, een naam of een ganse zin.
    3. Klik verwijder bericht of bericht verplaatsen naar aan, naargelang de bewerking die moet gebeuren op de gefilterde mail. Indien het mail bericht moet verplaatst worden naar een folder, selecteer dan de gewenste folder op het afrolmenu selecteer map.
    4. Klik op de knop Maken.
  5. Herhaal stap 4 om eventueel nog meer filter regels bij te maken.
  6. Filters worden toegepast in de volgorde dat ze verschijnen in de lijst. Geef daarom de  volgorde aan volgens dewelke je de filters wenst toegepast te zien. Klik eerst op een selectierondje en dan op één van de knoppen Verwijderen, Naar beneden of Naar boven.

  7. Filters kunnen onmiddellijk toegepast worden op je INBOX. Klik op de knop Alle filterregels toepassen.

Aangeven wanneer de filterregels moeten toegepast worden

  1. Klik op Opties in de iconenbalk bovenaan de pagina.
  2. In de kolom Mail management, klik je op Filters.
  3. Klik in het gepaste selectievakje om aan te geven wanneer de filterregels moeten toegepast worden.

  4. Klik op Bewaar opties.

Filters toepassen via  icoon

Om op het even welk moment filterregels toe te passen klik je op het icoon Filters toepassen boven aan je INBOX.


Appendix D: Netscape mail adresboek omzetten naar IMP

Inhoudstafel

Exporteren van je Netscape Mail adresboek

  1. Open Netscape en klik menu Communicator / Addressbook
  2. Klik op je persoonlijk adresboek.
  3. Klik menu File / Export
  4. Save de file en kies hierbij als type comma separated (*.csv)

Bemerk: adressen onder mailinglijsten worden niet meegenomen; deze adressen moet je dus eerst eventueel nog eens afzonderlijk buiten de mailinglijst aangeven in je adresboek.

Via Excel de geëxporteerde file openen en bewerken

  1. Start Excel en open de nieuwe file.
  2. Breng de nodige verbeteringen aan en doe overbodige kolommen weg zodat je enkel in de eerste kolom de naam en in de tweede kolom het mail adres behoudt.
  3. Doe File / Save as , klik op Yes.

Importeren van de Excel file naar IMP

  1. Log aan en klik in de iconenbalk op Adresboek.
  2. Klik in het nieuwe venster op Import / Export
  3. Klik op de knop Browse om de gewenste file te lokaliseren.
  4. Klik op de knop Importeren.
  5. Selecteer de naam onder de hoofding geïmporteerde velden en onder beschikbare velden en klik op Paar toevoegen.
    Doe dezelfde bewerking voor het e-mail adres.
  6. Klik dan op de knop Importeren (onderaan scherm).
    Indien het bestand succesvol is geïmporteerd krijg je op het scherm het bericht: CSV bestand met succes geïmporteerd.

Appendix E: Eudora mail adresboek omzetten naar IMP

Inhoudstafel

Eudora adresboeken

Adresboeken van Eudora Pro voor Windows kunnen geconverteerd worden voor gebruik met IMP. Bij deze conversie worden Microsoft Word en Excel als hulpprogramma’s gebruikt. Het hoofdadresboek van Eudora Pro is een bestand met naam Nndbase.txt en is normaal terug te vinden in /Program Files / Eudora. Indien je bijkomende adresboeken hebt gecreeërd worden deze als tekst files (.TXT) geplaatst in /Program Files / Eudora / Nickname. Het is ten zeerste aan te raden eerst een copie te nemen van de adresboeken die je wil overbrengen en op deze copie de nodige bewerkingen te doen via bijvoorbeeld Microsoft Word.

Merk op dat mailadressen niet over twee regels mogen gespreid staan. Bewaar de bestanden als tekst bestanden (.TXT).

Via Excel de verbeterde files openen en bewerken

Om nu de copie van het Eudora adresboek te converteren open je deze file in Excel. Het venster met “Text Import Wizard” wordt hierdoor opgestart.

Kies bij Step 1 of 3 het keuzerondje “Delimited”.

Kies bij Step 2 of 3 het selectievakje “Space”.

Kies bij Step 3 of 3 het keuzerondje “Do not import column (skip)”.

Doe File / Save as , kies type *.CSV en klik op Yes.

Importeren van de Excel file naar IMP

  1. Log aan en klik in de iconenbalk op Adresboek.
  2. Klik in het nieuwe venster op Import / Export

  3. Klik op de knop Browse om de gewenste file te lokaliseren.

  4. Klik op de knop Importeren.
  5. Selecteer de naam onder de hoofding geïmporteerde velden en onder beschikbare velden en klik op Paar toevoegen.

  6. Doe dezelfde bewerking voor het e-mail adres.
  7. Klik dan op de knop Importeren (onderaan scherm).

  8. Indien het bestand succesvol is geïmporteerd krijg je op het scherm het bericht: CSV bestand met succes geïmporteerd.

Appendix F: Links voor de Engelstalige gebruikers van IMP

Inhoudstafel

De Nederlandstalige handleiding voor het gebruik van IMP is gebaseerd op de Engelstalige die je hier vindt op het web: http://www.itd.umich.edu/itcsdocs/s4297/

Zie ook de hulp bij het omzetten van adresboeken op volgende url: http://www.yale.edu/email/imp/addressbook_conversion.html

Er is ook een lijst met tips en FAQ: http://www.yale.edu/email/imp/imp_faq.html

Appendix G: Mogelijke problemen bij gebruik van webmail

Inhoudstafel

Webmail is in eerste instantie opgezet voor personen die niet beschikken over een vaste werkplaats (op verplaatsing, op reis, ...), en die dus hun mail vaak moeten lezen op een publiek toegankelijke machine.
Om te vermijden dat zo weinig mogelijk misbruik gemaakt kan worden van een onbeheerd achtergelaten webmail sessie wordt deze automatisch na 60 minuten afgebroken. Helaas kent de webmail server niet het verschil tussen een onbeheerd achtergelaten webmail sessie en een sessie waarin iemand een heel lange mail schrijft. Iemand die dus langer dan 60 minuten uur aan één mail werkt, loopt de kans dat zijn werk onherroepelijk verloren is gegaan. Wil je toch langer dan 60 minuten werken aan één mail, dan kan je dat op verschillende manieren doen:
  • je kan die mail regelmatig bewaren door te klikken op Opslaan als klad; in uw mailbox 'drafts' of 'concepten' vind je die mail dan terug, en je kan eraan verder werken door op het onderwerp te klikken.
  • je kan onder 'Opties' -> 'Berichtsamenstelling' de optie Maak een nieuw bericht in een nieuw scherm? aanklikken, zodat het samenstellen van een nieuwe mail in een nieuw venster gebeurt; dat maakt het mogelijk de 'sessie' te laten doorlopen door af en toe naar een mail in uw INBOX te gaan kijken (elke handeling die informatie doorzendt van uw PC naar de webmail server herzet de sessie-timeout-teller op 0).
  • gebruik op uw vaste werkplaats een 'echt' mailprogramma zoals Netscape Messenger, Outlook Express of Eudora Pro; die programma's kan je allemaal zo instellen (eventueel tijdelijk) dat alle verstuurde en ontvangen mail op de server blijft (gekend als het IMAP protocol) zodat je op verplaatsing via webmail over je mailbox kan beschikken.
    Let wel op dat indien je achteraf bovengenoemde programma's zou instellen als POP (Post Office Protocol) je mail zal afgeladen worden van de server naar je lokale pc.

Bron: KULeuven